A Séd völgyében jártam

Tegnap érdekes napom volt de túl sok minden járt a fejemben. Tervben volt, hogy valamikor a héten teszek egy hosszabb túrát a Séd völgyében, Veszprémben. Hétfőn-kedden valamiért nem sikerült, nem volt idő, energia, de tegnap végre megtettem. Kb. azóta van tervben, amióta év elején (talán még január végén vagy február elején) láttam a Facebookon egy tavaly márciusi cikket a Séd völgyéről. Az a cikk nem teljesen sorrendben sorolja fel a látványosságokat, én viszont végigmentem rajtuk “turistasorrendben”, vagyis úgy, ahogy a Veszprémbe látogatóknak javasolják, folyásiránnyal ellentétesen.

Aznap persze más dolgok is történtek. Pl. megtudtam, hogy nem vettek fel Tihanyba a Limnológiai Intézetbe. Ezen kívül nőnap volt, és családom női tagjainak csak este sikerült megszerezni az ajándékokat. (Délelőtt túráztam, nem jártam bolt felé, este mentem a szokásos szerdai programomra, közben beszereztem ezt-azt, de még utána hazafelé is vásároltam egy ajándékot a plázában, mert már szinte csak az volt nyitva…) És az esti társasjáték is érdekesen alakult. 🙂 Először úgy volt, hogy lesz, 4 fővel, majd úgy volt, hogy nem lesz, csak én nem tudtam róla, hogy elmarad, aztán mégis csak lett egy kis rövid, kétfős társasjáték… 🙂 De már annyi minden járt a fejemben, hogy az egyik játékban a játékostársam nagyon egyszerű kérdésétől is nagyon zavarba jöttem, pedig mindennapos eset abban a játékban az a dolog, mégis azt mondtam, hogy ilyen nem nagyon van… És nem is voltam biztos abban, hogy mit mondok, de aztán megnéztem a játékszabályt és igazam lett! 😀 Ezúton is elnézést kérek a játékostársamtól ezért a zűrzavarért! 🙂 Csak hogy rögzüljön: Metro játékban az is letesz még lapkát, akinek nincs már kocsija, egészen a végéig, mert be kell teríteni a táblát, de az Aqua Romana játékból kiesik az, akinek elfogynak a munkásai, és már nem tesz le lapkát, nem léptet építőmestert! 🙂 Tehát kicsit zűrös nap volt (főleg a fejemben 😀 ), de volt benne 2 jó dolog, a kirándulás és a társasjáték. 🙂 A játékról most nincsenek képek (néha vannak, de nem mindig), de a délelőtti Séd-völgyi kirándulásról természetesen vannak fényképeim. 🙂 Megint a szokásos mennyiség készült, 263 db, de muszáj fényképezni, ha látok valami érdekeset! 😀

Az a városrész, ahol lakom, nincs túl közel a Séd partjához, el is kell jutni addig… Lementem kb. a levéltárig…

És még egy kicsit lejjebb. Balra van egy kerítés, annak a végénél kell balra fordulni…

Photo7030

Ott van egy murvás parkoló…

Photo7031

A parkolóból indul a Fenyves tanösvény. Én most nem jártam be az egészet, csak az északi ágát, úgy jutottam el a Sédhez. De a táblán az egész látható.

Photo7032

A tanösvény bejáratánál kicsit kuszának tűnik a növényzet. Szép ilyenkor is, amikor még nincs rajta levél, de majd egyre szebb lesz. Talán ősszel a legszebb, amikor piros a kúszónövények levele, de igyekszem minél többször, több évszakban is arra járni és lefényképezni! 🙂

Photo7033

És elkezdődik az erdei ösvény…

Photo7034

Most is fényképeztem rügyeket, akárminek is nézik a blogger Facebook csoport női tagjai! 😀 (Az előző bejegyzésemben lefényképezett rügyek egyeseket férfi nemi szervre emlékeztettek ott… 😀 )

Photo7035

Ennél a táblánál jobbra fordultam, arra rövidebb a Séd felé (de úgy is néhány száz méter…) 🙂

Photo7036

És haladtam tovább az erdei úton… (Most érdemes arra sétálni, mert szerencsére még nincsenek hangyák. Amúgy tavasztól őszig minden tele van velük…) Néha van kisebb-nagyobb szintkülönbség, akár 5-10 méter is, talán látszik a képeken. 🙂

Aztán kiértem az erdőből.

Photo7040

Itt már látszik a kilátó, de most csak fényképeztem, nem mentem fel rá. Jártam már a tetején… 🙂

Photo7041

Ezen az úton mentem le a tanösvény és a futópálya hivatalos kiindulópontjáig, az északnyugati parkolóig a Házgyári út és Fenyves utca sarkán.

Photo7042

Még egy kép a kilátóról…

Photo7043

Az északnyugati parkoló. Itt balra fordultam, a belváros felé. Háttérben látszik egy cég telephelye. Az nem érdekes, hogy mivel foglalkoznak (eredetileg kertészeti áruda, a táblájuk még most is kint van, de az újabb kiírás szerint tűzoltókészülékek javítása, cseréje zajlik itt), inkább az az érdekes, hogy nagyon hosszan elnyúlik, és mögötte folyik a Séd. És vajon mi van a kőkerítés tetején?

A kerítés teteje…

Photo7046

Igen, ez tényleg üvegcserép! És több száz méter hosszan elnyúlik ez az üvegcseréppel megkoronázott kőfal az út jobb oldalán.

Balra a kilátó, jobbra a cég egyik bejárata (a másik a parkolónál van, ahonnan indul a kőfal), és a fal még folytatódik, üvegcseréppel a tetején…

Balra az elhagyott dolomitbányában kezd visszanőni az erdő, de jobbra még mindig a kőfal látható…

Aztán jobbra érdemes nézni. Végre véget ért a kőfal! És végre előbukkant a SÉD!

Balra megint egy kisebb bányagödör maradványai

Jobbra megint a Séd, vadkacsákkal. (Tudom, tőkés réce a hivatalos nevük, de a vadkacsát mindenki érti… 😀 ) Még több kép lesz vadkacsákról a Séd különböző szakaszain. Mindenhol jól érzik magukat a patakban, ahol kellően természetközeli, és nem jár túl sok ember… (Visszafelé nézve is fényképeztem, mert arra úsztak, repültek.)

Balra az erdő, jobbra a Séd, előttem a kertészet… (A kertészet mögött folyik a Séd, és a kertészet hosszan elnyúlik az út jobb oldalán, ezért azon a szakaszon inkább a bal oldalról, az erdőről készült még egy kép. A képen látható ösvényt csak fényképeztem, nem mentem végig rajta.)

A kertészet után egy kereszteződés. Nem tudom, hogy igazi körforgalom-e, mert tábla nem jelzi, de elég kerek a közepe… Persze a 4 ágból 2 inkább csak gyalog járható… Balra a lépcső egy erdei útra vezet, ami a Spar és a Hittudományi Főiskola között, a főiskola mellett ér fel a Jutasi útra. Jobbra a hídon át a Dózsaváros felé vezet az út. (Ez a legrövidebb út a mi lakótelepünk és a Dózsaváros között, de csak száraz időben járható.) Egyenesen előre a Fenyves utcán lehet menni, ott a jobb oldalon a házak mögött folyik a Séd, ezért most egy darabig megint nem láttam. Persze átmehettem volna a hídon, a Séd túlsó partjára, de ott csak földút van, ami bérelhető kerteken át vezet, és mások kertjébe inkább nem tapostam bele, maradt a Fenyves utca. Jobbra házak, mögöttük a Séd, balra a domb és rajta az erdő. Természetesen lefényképeztem a körforgalmat, a bal oldali lépcsőt, a jobb oldali hidat és az egyenesen előre vezető utat is.

A Fenyves utca bal oldalán erdő van. Helyenként fallal megtámogatva, hogy ne dőljön  a házakra, ha megcsúszik a talaj…

Jobbra a házak mögött a Séd, annak a túlsó partján pedig bérelhető kertek terülnek el. A kép közepén lévő nagy fa és a bal oldali rózsaszín ház között látszik az a kert, amelyiket a nagymamám bérelt kb. 2000-től 2007-ig. Aztán amikor 70 éves lett, már nem akart ott bérelni. Nem bírta már a dombon felfelé cipelni hazafelé a megtermelt krumplit, borsót, uborkát. (Persze az egész család segített, de mindenkinek jutott bőven megrakott kosár vagy szatyor…) Jó volt ott dolgozgatni, segíteni, csak ez a felfelé cipekedés nem tetszett a végén, de megérte, hogy az ágyásból ehettem az epret, bokorról a málnát, szedés közben a borsót… 🙂

Photo7090

Ahol véget érnek a kertek, ott a Séd túlpartján is erdő van.

Photo7091

Az út jobb oldalán lévő házaknál még mindig érdekesebb a bal oldalon lévő erdő. A Séd úgysem látszik, mert a házak eltakarják. (De majd az első turistalátványosságtól, a Historia kerttől kezdve úgyis végig látszani fog…)

Az út jobb oldalán Várra nyíló kilátás…

Photo7097

Balra a Fenyves utcába csatlakozik be az Erdész utca és a Kopácsy utca. Az Erdész utca a Verga (veszprémi erdőgazdaság) székházánál éri el a Jutasi utat (a Vergában dolgoztam is néhány hónapot 2012-ben, a céges zászlójukat pedig itt is megörökítettem). A Kopácsy utca ferdén megy fel majdnem a buszpályaudvarig. Hazafelé majd az Erdész utcán lesz rövidebb (akkor már az volt a fontos, különben a Kopácsy utcán szebb lett volna, a Völgyikút ház parkján át…) Az első kép bal oldalán és a második képen az Erdész utca, az első képen jobbra, és a harmadik képen a Kopácsy utca látható.

De inkább továbbmentem néhány métert a Fenyves utcán… Jobbra látható egy nagy híd, az felvezet a meredek Remete utcára. Arra lenne a legrövidebb a turistáknak ajánlott út kezdetéhez, a Szerelem-szigethez, de nem másztam most dombot, hanem tettem egy kis kerülőt, ahogy a Séd is teszi, és bementem a Historia kertbe, és követtem a Séd kanyargását a Szerelem-szigetig. A Historia kertben lefényképeztem a nagy hidat is, ahogy átfolyik alatta a Séd, és több kis hidat is. (Budapesten a Dunán nincs annyi híd, mint Veszprémben a Séden! 😀 )

Gondolkoztam, hogy egyből bemenjek-e a sétaútra, a Szerelem-szigetre, de inkább mentem egy kicsit az Úrkút utcán, nem hagytam ki a kedvenc piros és kék házamat… 😀 Aztán ott átmentem a kis hídon és így értem a Szerelem-szigetre, ami ma már nem sziget, de régen itt a Sédnek 2 ága volt…

Ahol sok nyíl van az útjelző táblán, ott sok látnivaló is van. Én is arra mentem. Ez a tábla hivatalosan kb. a Séd-völgyi sétaút kezdete, ami kb. addig tart, ameddig végül én is eljutottam. Ennek a sétaútnak a Margit-romok és a Jezsuita templom közti szakasza a “Kolostorok és kertek” projekt.

Photo7120

És igen, itt is lefényképeztem a virágzó fát és a fűzfa rügyeit! 😀

Virágzó bokrok, rügyező fák, Vadkacsák a Séden, kilátás a Várra és a Benedek-hegyre a nagy kereszttel alulnézetből: ez a Szerelem-sziget. 🙂

A Várostrom játszótér… Ha 30 évvel fiatalabb lennék… 🙂 (1980-ban születtem, még fiatalnak érzem magam, de ilyenkor sajnálom, hogy ebből már kinőttem…)

És egy kanyar a Séden a Szerelem-sziget és a Margit-romok között… A hídnál a kis sziklára (nem a Benedek-hegyre, amit befutott a növényzet, hanem a másikra) majdnem felmásztam… Talán egyszer fel is mászom rá, ha biztos nem lát senki! 😀 Megnézném a tetejéről a kilátást! 😀

A Margit-romok még állnak, de a szökőkút még nem működik. Amúgy a romok a domonkos rendi Szent Katalin apácazárda romjai, azért nevezik csak Margit romoknak, mert Árpád-házi Szent Margit, IV. Béla király lánya itt élt, mielőtt a Nyulak szigetére, a később róla elnevezett Margit-szigetre került.

Kilátás a Várra, a Benedek-hegyre, a Sédre és a labirintuskertre. A labirintuskertben már sokszor jártam, ezért most inkább a Benedek-hegy melletti kis utcákban folytattam az utat. Visszafelé lesz majd néhány kép a labirintuskertről is.

Újabb híd a Séden…

Photo7160

Kedvenc fagyizóm még nem nyitott ki, de még csak tavasz van…

Photo7161

És még egy Séd-híd, ezen mentem át a kavicsos útra a Völgyhíd felé…

Photo7162

A Séd partján, ami érdekes: balra a Sintér-domb természetvédelmi terület és a vízmű 1896-os épületei, jobbra az egyházi kollégium parkja, előre pedig a Viadukt, hivatalos nevén Szent István völgyhíd.

A Völgyhíd alatt és után is folytatódik a Séd. A híd alatt jobbra fordulunk a Betekints-völgy felé. Balra van az állatkert, oda most nem mentem, jobbra fordulva követtem a Séd folyását.

A Betekints-völgy kezdete és a hegymászók kedvenc sziklája

Az út folytatása és az “A part alatt” népmesei játszótér. A játszótér végén a Rovaniemi lépcső, Veszprém finnországi testvérvárosáról elnevezve, ami a Gulya-dombra, a kisebb kilátóhoz vezet fel.

A Séd folytatása, a régi Vidámpark bejárata, egy újabb játszótér és a tó vadkacsákkal…

A tavon túl egy park terül el. A tótól jobbra egy kis színpad, és mögötte 2 műemlék található, az egyik a Jezsuita templom, ennek még épület formája van, mellette a veszprémvölgyi apácák kolostora már rom, inkább csak labirintusnak néz ki… De ezekről csak visszafelé készült kép, főleg a Sédet és a parkot fényképeztem…

Az utolsó képen látható hídnál véget ért a Séd-völgyi sétaút. El lehetne menni még balra a Laczkó-forrásig (arról a Laczkó Dezsőről nevezték el, akiről a helyi múzeumot is), a tábla szerint 650 méter, de addig már nem mentem el, mert arra a kitérőre már nem volt idő, és addig is ugyanúgy a házak mögött folyik a patak, mint a Fenyves utcában, tehát nem sokat lehetne látni előle, szinte csak a forrást lenne érdemes lefényképezni arrafelé. Ezért inkább visszafordultam.

Visszafelé a patak másik oldalán mentem, és a tavat is a másik oldaláról néztem meg. Lefényképeztem messziről a jezsuita templomot is, a mellette lévő labirintussal, az apácakolostor romjaival együtt. És egy buszmegállóhoz hasonló építményt is, ahol soha nem járt busz, hanem a már évtizedekkel ezelőtt megszűnt kisvasút egyik állomása volt. A kisvasút akkor járt a Betekints-völgyben, amikor még vidámpark volt itt, kb. a 60-as, 70-es években.

Balra sziklafalak, távolban a Rovaniemi lépcső és a játszótér. Arra azért kíváncsi lennék, minek a romjai azok a növénnyel befuttatott épületmaradványok a játszótér mellett…

Az első képen a kisvasút régi alagútja, a második képen a hegymászók kedvenc sziklájának alján egy barlang látható.

A Völgyhíd a másik oldalról…

A vízművek épületei…

A Sintér-domb természetvédelmi terület

Photo7264

Élet a sziklán

Kilátás a Várra és a Benedek-hegyre…

Jobbra egy titkos létesítmény bejárata van, ezért csak az árnyékát fényképeztem…

Photo7272

Kilátás a Várra, a Jókai utcára (ahová most nem mentem) és a Benedek-hegyre… A Vár alatti sziklán, vagyis a Vár-hegyen is van egy barlang. Azt is lefényképeztem lentről. 🙂

A Labirintus-kert felé haladtam tovább… Látható az utcakönyvtár és még egy kép a Margit-romokról.

Innen a Szerelem-szigeten mentem visszafelé is, majd fel a Pajta utcán, le a Remete utcán (így kevésbé meredek, mint a másik irányból, és talán rövidebb is, mint a Historia kert felé), átmentem a Historia melletti Séd hídon (amelyikre odafelé nem kanyarodtam rá a Fenyves utcáról) és a hídon készítettem egy utolsó képet a Sédről (és az árnyékomról).

Photo7289

Ez után csak felmentem az Erdész utcán, ami majdnem a lakótelepünk szélére vezet, már csak el kellett mennem a lakótelep másik végére. Erről az útszakaszról már nincs fénykép.

Reklámok
A Séd völgyében jártam

A Séd völgyében jártam” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

