Virágzó névnapok

Az ibolyákról szóló tegnapelőtti bejegyzésemben feltűnt, hogy Ibolya névnap nem is akkor van, amikor virágzik az ibolya. Ibolya névnap augusztus 7., de a növény tavasszal virágzik. Ezért képes voltam utánanézni a virágneveknek, virágzási időknek, névnapoknak. Először Eszter küldött egy cikket virágnevekkel, az abban szereplő neveket beleírtam a táblázatomba, majd mivel feltűnt, hogy néhány ismertebb női név, pl. Kamilla (névnap: december 28., virágzási idő: áprilistól júniusig) nincs benne a cikkben, végiglapoztam a kis határidőnaplómat (abban vannak névnapok is) és kiegészítettem a táblázatomat az ott talált virágnevekkel is. 😀

A virágzási időket nem mindig egyszerű megmondani. Előfordulhat, hogy egy növény egyik évben 1 héttel előbb, a másik évben 1 héttel később virágzik, mert más az időjárás. De helytől is függhet, elég csak Veszprém megyére gondolni. A Balatonnál mindig 1 (vagy akár 2) héttel előbb, a Bakonyban kb. ugyanennyivel később virágzik minden, mint Veszprémben. De azért legalább 1 vagy 2 hónapot mindig lehet mondani, amikor az adott növény virágzik itt Magyarországon. Ezért vannak ilyenek a táblázatban, hogy pl. május-június, vagy pl. júliustól októberig, vagy néha csak annyi, hogy tavasszal vagy nyáron.

Az egyes neveknek néha több névnapjuk is van. Én az MTA utónévkereső és a Wikipédia alapján azokat a névnapokat írtam be, amiket ezekben a forrásokban találtam. Ha egyikben sem volt, akkor nincs adat. Az MTA keresőben volt néhány névnap nélküli név, a nevet ismerte a kereső, kiírta az eredetét, stb. de a névnapot nem. Ha több névnapja is volt egy névnek, akkor azt néztem, hogy a két forrás közül melyikben van kevesebb névnap, majd megnéztem, hogy azok közül melyiket látom a kis határidőnaplómban. Ha így sikerült 1-re elszűkíteni, akkor azt a névnapot írtam be. Ha nem sikerült, akkor maradt a több névnap.

A névnapok és a virágzási idő egyezésénél annyit néztem, hogy az adott névnap az adott hónapban van-e. Ez elsőre egyszerűnek tűnik. Egy április-májusban virágzó növénynél az áprilisi és májusi névnap egyezik, de a márciusi vagy júniusi nem. A “részben” szó azt jelenti, hogy több névnap is van, de nem mindegyik az adott időszakban. Pl. ha egy áprilisban virágzó növénynek áprilisban és októberben is van névnapja.

Így állítottam össze ezt a kis táblázatot a virágok nevéről, névnapjáról és virágzási idejéről. Ha bárki hibát talál benne, vagy hiányzó nevet, vagy pótolni tudja a hiányzó névnapokat, az itt jelezze hozzászólásban és javítom!

Női virágnevek

Virágzó névnapok

Vélemény, hozzászólás?

